Lars H Gustafsson

Växa - inte lyda

Växa – inte lyda

Inbunden, 2010, Svenska,
Växa – inte lyda handlar om barnets rätt att vara en egen individ och hur vi som föräldrar kan lära oss förstå, uppmuntra och stötta barnet. Den varvar vardagliga situationer och hur man kan hantera dem med teoretiska kapitel om barns utveckling från anknytning till frigörelse.

Vad händer om jag belönar ett önskvärt beteende hos mitt barn? Lär sig barnet något då? Och kommer det att fortsätta med beteendet när jag som förälder inte är med? Vad händer med en fyraåring om hon får sitta ensam på en stol i fyra minuter (time-out) och fundera på vad hon gjort för fel? Vad lär sig barnet av det? Finns det ett annat sätt att uppfostra barn? Och vill jag ens att mitt barn ska lyda? Vilka ska hon i så fall lyda?
Föräldrar måste ta ställning till många frågor under barnens uppväxt. I Växa – inte lyda berättar den kända barnläkaren Lars H Gustafsson om hur man kan resonera som förälder. Genom konkreta exempel visar han också vad som händer med barn, oss som föräldrar och anknytningen mellan barn och föräldrar beroende på vilken sorts föräldrar vi väljer att vara. Han refererar till modern forskning om barn och kombinerar det med tankar från sitt eget föräldraskap och erfarenheterna från över fyrtio år som barnläkare.
På ett enkelt och pedagogiskt sätt sammanfattar han hur man får barnet att växa som människa och att bli en ansvarskännande individ. Samtidigt växer föräldern.
“Fostran är, när den fungerar, en ömsesidig process”, skriver Lars H Gustafsson. Därför diskuterar och ifrågasätter han de nyauktoritära uppfostringsprogrammen som använts under senare år (belöningssystem, ignorering och time-out) och förespråkar en kombination av kunskaper om barns utveckling och att våga lita på sin föräldraintuition.
Växa – inte lyda är en bok om barnets rätt att vara en egen individ. Den är nytänkande och sprängfylld med pepp, reflektion och idéer till dagens föräldrar.

Lotsa barn : Att fostra med känsla och sunt förnuft

Lotsa barn : Att fostra med känsla och sunt förnuft

Kartonnage, 2006, Svenska,
Om den svåra konsten att fostra med förnuft och känsla skriver åttabarnspappan och barnläkaren Lars H. Gustafsson. Han resonerar kring olika former av barnuppfostran; den mera auktoritära som ropar på regler och ordning och en mer demokratisk som bygger på ömesesidig respekt och där den vuxne fungerar
som en lots för barnet.

Lotsa barn handlar om barnuppfostran, alltså om den svåra konsten att vara den vuxna lotsen på bryggan
när barnet (kaptenen) ska styra sitt fartyg från hamn ut mot öppet hav. Lättillgängligt och med många exempel ur vardagslivet skriver författaren om utvecklingen av känslans intelligens, det vill säga det nödvändiga samspelet mellan känsla och förnuft, om viljans betydelse och om etik och moral. Han belyser de olika traditionerna inom barnuppfostran och de fostransmönster vi ser idag: en auktoritär strömning med betoning av vuxnas ansvar, en mer naturlig fostran där lyssnande och ömsesidig respekt är nyckelord och en demokratisk fostran byggd på resonemang, överenskommeler och kontrakt. Läsaren uppmuntras att själv ta ställning och får goda tips på vägen.

Elevhälsa börjar i klassrummet

Elevhälsa börjar i klassrummet

Häftad, 2009, Svenska,

Boken handlar om hälsofrämjande arbete i grundskolan. Ett kompetent elevhälsoteam ska finnas på varje skola, men det som betyder mest för elevers fysiska och psykiska välbefinnande är vardagens möten med skolans vuxna. Den stora utmaningen för skolan är att utforma en arbetsmiljö som främjar både hälsa och lärande. Bara elever som trivs och mår bra lär sig något av värde!

Ett av nyckelbegreppen är “parenting”, det vill säga skolans förmåga att möta elever på ett varmt, empatiskt och samtidigt insiktsfullt sätt.

Elevhälsa börjar i klassrummet är skriven för att kunna läsas av många och innehåller en rad vardagsnära exempel från skolans vardag. Litteraturtips finns med för den som vill läsa mer.

Boken vänder sig i första hand till studenter på grundläggande lärar-, psykolog-, socionom- och sjuksköterskeutbildning, specialpedagogiska påbyggnadsutbildningar och rektorsutbildning. Den är också en viktig källa till kunskap för verksamma lärare och skolledare samt personal inom elevhälsan liksom för intresserade föräldrar och skolpolitiker som vill veta mer om denna viktiga verksamhet i skolan.

Relationsrevolutionen : om mötet mellan barn och vuxna

Relationsrevolutionen : om mötet mellan barn och vuxna

Ljudbok, 2016, Svenska,

Att bli förälder innebär en radikal omorientering i livet. Plötsligt får jag ansvar för en människa som är viktigare än jag själv. I vår tid av självförverkligande kan det vara svårt att acceptera. Har inte alla människor samma värde? Räcker det inte med att barnet är lika viktigt som jag? Nej, det gör det inte, konstaterar Lars H Gustafsson. Historien visar att barnalltidkommer i andra hand om inte barnets bästa sätts i första rummet.

IRelationsrevolutionenstår själva mötet mellan barn och vuxen i centrum. Hur ser vi egentligen på barn? Och hur ser barnen på oss? Hur möts vi och hur påverkar vi varandra? Hur mycket skydd och lotsning behöver ett barn och hur stort inflytande är rimligt?

Boken börjar med tre brev från föräldrar som behöver hjälp med situationer som många känner igen – “hon gör inte som vi säger”, “min dotter slår honom på pin kiv” och “min pojke oroar sig för allting”. Lars H Gustafsson presenterar tre traditionella vägar att möta dessa problem. Den första är en del av denauktoritära traditionenoch handlar om struktur, regler och tydliga konsekvenser – barnet ska fostras. Den andra vägen sätterbarnet på piedestaloch utgår från att barn vill gott och är samarbetsvilliga. Den tredje lägger stor vikt vid barnets olikautvecklingsfaser.

Det är argument och förhållningssätt som vi alla känner igen och Lars H Gustafsson ser för- och nackdelar med samtliga dessa tre vägar. Men något skaver borde det inte finnas ytterligare en väg? Därför ger han sig i kast med något så revolutionerande som att formulera en fjärde väg att möta barn.

Det här är en bok som får läsaren att själv reflektera. Utan att presentera ett förhållningssätt som detriktigager den oss värdefulla tankeställare och konkreta verktyg som förbättrar relationen till både våra egna och andras barn.

Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund

Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund

Inbunden, 2016, Svenska, ISBN 9789127147072
Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund ingår i en serie förskolelitteratur. Omsorg är grundläggande i förskolans pedagogik och en viktig sida av alla mänskliga relationer. Den ska enligt läroplanen prägla verksamheten, och barn i förskolan ska erbjudas en trygg omsorg.
Omsorg är också en viktig del i kunskapsrepertoaren hos dem som arbetar i förskolan, en kunskap som ofta förblir tyst och svår att dela och utveckla utan ett gemensamt språk för det man gör.

I boken Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund utforskas omsorg i förskolan som fenomen och begrepp ur olika perspektiv. Här ges både nya kunskaper och ett bidrag till förskolans professionella språk för arbete med omsorg.

Boken vänder sig både till studerande på förskollärarutbildningar och till verksamma pedagoger i förskolan.

Boken ger viktig inspiration till hur förskolan förhåller sig till omsorg kontra det kunskapsuppdrag som man har idag. Begreppet educare eller lärande omsorg blir väl belyst och de olika ingångarna i ämnet vidgar det pedagogiska fokuset. För den eller de pedagoger som vill ha en grund för mer strukturerad omsorg med koppling till lärande och undervisning är detta en utmärkt och viktig bok.

Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 24, 2016

Barnmedicin

Barnmedicin

Inbunden, 2012, Svenska, ISBN 9789144076096
Boken utkommer nu i sin fjärde upplaga. Den är en aktuell heltäckande lärobok i barnmedicin, allt ifrån akutpediatrik till socialpediatrik, hälsa hos svenska och nyanlända barn och hos barn i fattigdomsländer, barns sömn och utveckling. Boken har föryngrats vad gäller redaktörer och författare och layouten har moderniserats. Ett stort antal specialister inom barnsjukvård från hela landet medverkar.

Denna lärobok i barnmedicin vänder sig framför allt till läkarstuderande, blivande allmänläkare och barnsjuksköterskor, men är även en referensbok i barnmedicin och oumbärlig för personal inom primärvården, på vårdcentralerna och barnklinikerna i landet.

”Sverige har fått en ny lärobok i barnmedicin. En ny lärobok väcker alltid nyfikenhet och reflektioner. Kanske den första frågan är huruvida den fyller avsedda önskemål. För att en bok av denna typ ska bli uppskattad ska den vara fullständig men också förhållandevis kortfattad. Läroboken i barnmedicin synes ha ett sådant innehåll och en sådan struktur att de blivande läkarna förstår den stora betydelsen av en effektiv och allsidig förebyggande barnhälsovård och barnsjukvård.”

(ur förordet till första upplagan 1999 av Rolf Zetterström, professor em.)

Förskolebarnets mänskliga rättigheter

Förskolebarnets mänskliga rättigheter

Flexband, 2011, Svenska, ISBN 9789144075051
Boken handlar om hur barnets mänskliga rättigheter ska kunna garanteras i förskolan och vilka konsekvenser det får för både personal och föräldrar. Utgångspunkten är FN:s barnkonvention, liksom svensk lagstiftning och läroplanen för förskolan.

Författaren klargör sambandet mellan utveckling, behov och rättigheter. De viktigaste principerna i barnkonventionen får stort utrymme: principen om barnets bästa, alla barns lika rätt och barnets rätt att få komma till tals. Men också barnets rätt till privatliv och åsiktsfrihet liksom rätten till lek och kultur behandlas.

Allt åskådliggörs genom talrika exempel från en avdelning på förskolan Vilda skogen, där läsaren får lära känna både barn, föräldrar och personal i vardagliga situationer som beskrivs och kommenteras. Ambitionen är att visa hur ett barnrättstänkande kan gestaltas i det dagliga arbetet och umgänget med barnen – och vilka dilemman som då kan uppstå.

Boken vänder sig i första hand till studenter på grundläggande utbildning för arbete i förskolan, påbyggnadsutbildningar och rektorsutbildning. Den är också en viktig källa till kunskap för verksamma förskollärare och förskolechefer liksom för intresserade föräldrar, politiker och personal inom barnhälsovård och socialtjänst.

Det blå arkivet : liten bok om liv och död

Det blå arkivet : Liten bok om liv och död

Inbunden, 2014, Svenska, ISBN 9789173873741
Hur vill jag ha det när jag själv dör? Hur mycket ska jag bestämma och vad kan jag lämna till mina anhöriga? Och vad tror jag på? Finns det någon fortsättning på det här livet? Hur ser den ut i så fall? Jag kom till en punkt när det kändes nödvändigt att ta itu med de här frågorna.(…)

Bättre att ta ett samtal med döden nu, tänkte jag. Och göra upp en del saker om hur vi ska ha det tillsammans. Så att jag sedan kan få ägna mig åt annat. Det finns så mycket jag vill göra.

ur boken

Lars H Gustafsson bjuder in sina läsare att formulera frågorna om livets slut och om möjligt söka en del svar. Han tar reda på vad som gäller för organdonation och hur man förbereder och genomför begravning och gravsättning. Han försöker bedöma hur långt hans eget ansvar sträcker sig, och han funderar på om och hur livet fortsätter är döden slutet eller en ny början?

Lars H Gustafsson är barnläkare och författare till en rad böcker om barn, föräldraskap och livsfrågor. På Libris har han tidigare gett ut Skynda att älska och Gå med dig.